Aboneaza-te GRATUIT la Revista de Management

Home Cerinte-9001 Auditul Exemple Diverse Pune-o-intrebare FORUM
Custom Search







Custom Search

Manualul calitatii

Cel mai important document al sistemului de management al calitatii este manualul calitatii. Se numeste manual pentru ca din el se invata. Deci este un manual dupa care oricine poate sa invete, cu scopul de a intelege cum anume functioneaza organizatia.


Manualul se supune cerintei 4.2.2. din standardul ISO 9001. Aceasta spune ca manualul trebuie sa prezinte explicit domeniul de aplicare al sistemului, si daca se fac excluderi de cerinte, acestea trebuie sa fie justificate in manual. Deasemenea, manualul trebuie sa contina sau sa faca trimiteri la procedurile cerute de sistem, si sa contina o descriere a interactiunii dintre procesele care se desfasoara in organizatie.


Excluderile de cerinte se pot face numai de la capitolul 7 al standardului ISO 9001. Spre exemplu, organizatia produce confectii metalice insa lucreaza dupa proiectele clientului. In aceasta situatie, cerinta din standard pentru proiectare si dezvoltare(de produs) se va exclude. Justificarea trebuie mentionata in manualul calitatii.


Cei care sunt la inceput cu documentarea sistemului de management al calitatii, se afla intr-o mare incurcatura deoarece nu stiu ce sa scrie in manualul calitatii. Am sa explic si aceste lucruri intr-unul din capitolele practice din sectiunea managementul practic, insa aici vreau sa dau o recomandare ce poate ajuta foarte mult: structureaza continutul manualului identic cu cel al standardului de referinta. Am vazut ca cerinta standardului ne lasa sa alegem daca procedurile de sistem sunt continute in manual sau daca sunt documente separate de manual. In ultimul caz, in manualul calitatii, trebuie sa facem trimitere la procedurile de sistem, in capitolele din manual care vorbesc despre procese ce trebuie sa fie descrise in proceduri.


Spre exemplu, la capitolul 8.3 Tratarea produsului neconform, vom descrie foarte pe scurt, in doua-trei propozitii modul cum se trateaza produsul gasit neconform dupa care spunem ca descrierea amanuntita a acestui proces se gaseste in documentul (procedura) Controlul produsului neconform. In acest fel, in manual, am facut trimiterea la procedura aferenta capitolului respectiv.


O buna practica pentru a descrie interactiunea dintre procesele sistemului in manualul calitatii o constituie harta proceselor. Se poate prezenta in capitolele de inceput (4.1) sau ca si anexa la manualul calitatii. Aceasta harta a proceselor prezinta succint, in forma grafica, procesele existente in organizatie, pe tipuri si modul in care ele interactioneaza. Se vor prezenta modele in sectiunea managementul practic


Este foarte recomandat ca manualul calitatii sa nu contina in capitolele sale, date concrete sau documente de tip inregistrari care isi pierd scopul pentru care au fost introduse in manual dupa perioade scurte de timp. Spre exemplu manualul nu trebuie sa contina obiectivele pe anul in curs sau indicatori de performanta atinsi la data scrierii manualului (aceste date nu vor mai fi valabile in anul urmator), sau numele directorului general ori al reprezentantului managementului calitatii ( oamenii se pot schimba in timp), etc. Din punct de vedere al formei, manualul calitatii este un document care contine date de identificare (editie, revizie) si semnaturi ale celor care l-au proiectat, redactat si aprobat, de obicei pe pagina de garda a documentului.



Introducere

calitate

principii fundamentale

standarde calitate

avantaje 9001

documente sistem

manualul calitatii

proceduri de sistem

cum scriem obiective

PlanDoCheckAct

sistem si proces



Colaboratori
Pentru Tine.Eu
Director articole
Director Web